torsdag, april 06, 2006

Vilken roll spelar Innovationsjournalistik i Affärsjournalistik?

STANFORD. Sköne Erik Amcoff från Affärsvärlden (som sitter på Wall Street Journal i New York inom ramen för Stanford/Vinnova-projektet om innovationjournalistik) höll nyss en presentation där han svarade på två frågor:
1. När i processen brukar affärsjournalister intressera sig för innovationer?
2. Finns det någon roll för innovationsjournalistik inom affärsjournalistiken?

Svar 1: Sent.
Svar 2: Nej.

Istället tyckte han att det vore intressantare att diskutera journalistiken som sådan istället för att dela upp den i olika termer frö sakens skull. Och sedan tittade han på David Nordfors som håller i detta projekt och sa: "Ledsen, David, jag är förvirrad, men kanske kan du övertala mig i diskussionen?".
Johan Jörgensen, som var med i första årets Innovation Journalism-program (för tre år sedan), öppnade diskussionen med att säga att Innovation Journalism inte behövs som begrepp, åtminstone inte i affärsjournalistiken.

David Nordfors som dessutom är dagens moderator blev då plötsligt en paneldeltagare som jobbade hårt för att få in Innovation Journalism och dess problem i diskussionen, men affärsjournalisterna var klart motsträviga.
Almar Latour, teknikreporter på Wall Street Journal, ville inte kännas vid att det finns något speciellt problem för affärsjournalister som skulle ha med innovation att göra. En tidning är ett grupparbete och även om affärsjournalister inte alltid har kunnandet exakt om ett innovativt, nytt företags teknik eller produkt, så går det att skriva om det ändå.
"Men om Skype nu har en bättre teknik än alla andra, borde inte det intressera och vara något för affärsjournalister att kunna, för att kunna bedöma företaget utifrån ett affärsperspektiv?", undrade Nordfors.
Paneldeltagaren Dan Gilmor, som grundat Center for Citizen Media, hoppade in och svarade att journalister kan väl hjälpas åt och det är nog inte så svårt att få till att affärsjournalisten pratar med någon annan på redaktionen som vet.

John Joss, som jobbar som frilansjournalist åt Innovation Journalism-projektet, frågade från publikplats hur små, innovativa företag egentligen ska kunna få uppmärksamhet i Wall Street Journal eftersom tidningen mest skriver om börsnoterade företag?
Almar Latour svarade att telefonen ringer konstant med företag som vill bli omskrivna, så om de har något intressant att berätta kanske de kommer med, svårare än så är det inte.

Ännu ett seminarium som slutar i analysen att termen innovationsjournalistik inte finns i praktiken.

0 kommentarer:

Squash Meetups