torsdag, oktober 30, 2008

Tuffa tider i New York


Jag är i New York för att lära mig "allt" om amerikanska val och politiska kampanjer. PR-byrån Springtime, med socialdemokratiske kampanjmakaren Bo Krogvig i spetsen, ordnar varje amerikanskt valår en konferensresa som börjar med föredrag av intressanta människor i New York, fortsätter med besök i en "swing state" och lokala republikanska samt deomkratiska kampanjorganisationer. Och den som vill kan sedan hänga med på en stor konferens i Washington för politiska strateger. Jag hänger med till Florida och kollar in kampanjerna på plats, men jag åker hem direkt efter valet.
Enormt spännande, speciellt i ljuset av den pågående kalabaliken på finansmarknaderna, som skapar stora problem för människor här. Huslån, collegeavgifter, arbetslöshet och snabbt neddragna budgetar i företagen skapar ekonomisk stress. Jag har redan pratat med ett stort antal "new yorkers" som vittnar om problemen. Det finns speciellt i demokratiska New York en längtan efter "change". Och undersökningar i både USA och Europa tyder på att folk i allmänhet är extremt missnöjda.
– Samtidigt är New York ett fantastiskt ställe att bo, här finns alltid möjlighet att tjäna pengar någonstans, på någonting, berättade egyptiske limousinägaren/chauffören och tvåbarnsfadern Ahmed som nyligen blev amerikansk medborgare.
– Jag har redan röstat. För Obama.

0 kommentarer:

Squash Meetups