söndag, november 11, 2007

Lost in Translation, söndag


Världen är bra intressant. Och liten. I torsdags skickade jag ett mail till en helt okänd (för mig) turkisk kille som heter Engin. Han är investeringsansvarig på Shinsei Bank, den första utlandsägda banken i Japan och en bank med anor långt tillbaka i tiden. Under bubbelåren var Shinsei på väg att gå i konkurs, men räddades av ett riskkapitalbolag från Texas. De omstrukturerade banken och satte den på Nikkei, och fick tillbaka fyra gånger insatt kapital. En otrolig affär.

Nåväl, Engin spelar även squash, hade han skrivit på sin LinkedIn-sida och jag mailade helt enkelt för att kolla om han ville lira. Igår svarade han, hemma i Tokyo igen efter en tripp till Indien. Han skulle inte hinna spela, men bjöd med mig på en fest i Ginza på Velours. En av hans kompisar skulle vända plattor (australiensisk-österrikiske Hans) och en annan dansa stångdans (Hans japanska flickvän). Pole dancing som kulturyttring och konst.
Ehh, sånt får man ju inte missa, så vi träffades inatt på Velours, en lounge-bar i underjorden som var riktigt trevlig. Naturligtvis råkade vi även träffa greken Stefanos och italienaren Tommaso, som båda hittat Engin på nätet, och varandra. Trevliga killar.

Som en passus i historien hade jag igår morse fått mail från Fredrik Härén. Han svarade på ett brev jag kastat ut på e-postlistan PPlist där jag efterfrågade intressanta svenska företagare i Tokyo. Härén tyckte att jag borde höra av mig till Kenneth på Volvo i Tokyo, för det var en bra kille. Jag hade dock inte hunnit med det.

Nåväl, när vi står och pratar på denna lilla klubb mitt i natten bland stångdanserskor och den internationella communityn i Tokyo säger plötsligt den turkiske bankmannen:
- And here comes antoher swede! och pekar på en kille som glatt hälsar.
Det är Kenneth på Volvo, som har sin besökande farsa Berra i släptåg...

Imorgon åker Engin till New York och då ska jag spela tennis med Tommaso, som är Far East Manager för italienska jättetryckeriet Saatiprint i Milano. Kanske hinner Kenneth och jag träffas, men han har fullt sjå eftersom han efter 18 år i Japan ska flytta till huvudkontoret i Beijing...

Liten värld. Som sagt.

0 kommentarer:

Squash Meetups