onsdag, april 05, 2006

Red Herring lever igen

STANFORD. Joel Dreyfuss, chefredaktör för den nyligen återupplivade Red Herring, pratade imorse om hur man måste skilja innehåll från journalistik och hur man måste skilja distribution från teknik.

Jag håller med fullständigt, speciellt när diskussionen handlar om bloggar och vilket hot eller vilken möjlighet de innebär för traditionella medier. För hur skulle bloggarna klara sig utan traditionella medier, eftersom större delen av allt som skrivs på bloggarna handlar om vad medierna gör eller inte gör?

För medierna tror jag att bloggarna kan kokas ned till två viktiga saker:
1. transparens i medieproduktionen och naglar i ögat på journalistiken.
2. utmärkta marknadsföringsverktyg.

Lite roligt var det att förre chefredaktören och grundaren av Red Herring, Tony Perkins som numera driver tidningen Always On, satt i samma panel.

Lite senare på förmiddagen rev bland annat Redherring.coms chefredaktör Tom Murphy ned applåder när han med en axelryckning sa ungefär, "jaja, det brukar dröja 20-25 år innan konsumenterna verkligen anammat förändring och då brukar även journalisterna och medierna hänga på".

Dagens självklarhet, men det tål väl att sägas om och om igen.

0 kommentarer:

Squash Meetups